Monday, October 10, 2011

Jangan Mengumpat la....




Mengumpat adalah haram. Firman Allah swt:

"Dan janganlah kamu mengumpat sesama kamu, adakah seseorang dikalangan kamu suka makan daging mayat saudaranya ; tentulah kamu bencinya." (12 : al-Hujjurat)

pagi-pagi tengok kat facebook tulis iklan islam - jangan mengumpat...
mula-mula tengok xpaham sebab x clear sangat....
tapi lastly baru paham...sekumpulan wanita yang tengah mengumpat yang di umpamakan
memakan daging mayat saudara nya....
seperti firman allah di ayat  12 surah al- hujjurat.....
agak tergamam aku ni...
yala aku ni bukan baik sangat..kadang kala terlepas jugak mulut ni mengumpat orang...
dah berapa banyak daging saudara aku yang aku telan nie...
ya allah, ampun kan dosa aku,..dosa2 umat islam ya allah....
korang x takut ke dosa-dosa tu???
ya allah takut nyer.....

Daripada Ibnu Mas’ud, kami bersama Rasulullah SAW. Tiba-tiba bangkit seorang lelaki dan meninggalkan majlis. Ada seorang lelaki lain mengumpatnya. Maka Rasul berkata kepada lelaki itu, “ Bersihkan.” Dia berkata, “Nak bersihkan daripada apa? Aku tidak memakan daging pun! “ Rasul bersabda, “ Sesungguhnya kamu telah memakan daging saudara kamu .“ (Hr Thabrani – sahih)

Daripada Ibnu Jabir, kami bersama Rasulullah SAW. Tiba-tiba, kami tercium bau yang amat busuk. Rasul bersabda, “ Adakah kamu tahu apakah bau ini? Inilah bau bagi orang-orang yang mengumpat orang-orang beriman.” (Hr Ahmad)

aku xnak busuk sebab mengumpat...
aku xnak busuk sebab penuh dengan kejahatan....
sama-sama kita perbaiki diri....
sama-sama kita insafi segala perbuatan yang telah kita laku kan.....

tq coz sanggup share bende baik ni untuk tatapan semua.....

No comments: