Tuesday, April 26, 2011

bila mak menangis....

hai semua...
sihat ke???
hari nie aku nak sembang2 pasal seorang wanita yang di gelar ibu,mak,mummy,mama dst.....
semua orang ada ibu kan.....aku pun ade....aku sayang sangat kat mak....
mak aku segala-galanya buat aku...kalau mak xjaga aku tah apa lla nak jadi kat aku sekarang...
mak selalu bantu aku..mak selalu menyokong aku..mak segala-galanya...
mak la selalu back up aku bila aku kena hentam dengan kakak2 n abang2 aku...
mak la yang susah payah cari ubat dan rawatan bagi sembuh kan penyakit aku...
------------------------------------------------------------------------------------
berbalik pada tajuk di atas...
aku mula berfikir,kenapa ada orang yang sanggup sedih kan hati mak...
kenapa ada orang sanggup buat mak rasa sedih...
aku x kata aku baik...kadang kala aku terlepas jugak berkasar dengan mak...
tapi apa kan daya aku,apa pun aku pasti akan minta maaf kembali...
Aku sebagai anak rasa sedih sangat bila orang buat mak aku terasa...
tambah2 meng aib kan family aku...seteruk-teruk kita jangan 
la ada hasat dengki atau mengheboh-heboh kan keburukan orang lain...
allah dah mencipta manusia dengan sifat pemalu...
di mana sifat pemalu tu yang buat keburukan kita tersorok...
tapi kenapa masih ada yang teruk jadi macam ni ha???
----------------------------------------------------------------------------------
aku kalau orang buat kat aku aku x la sedih sangat...
ni buat kat mak aku,mak aku punya la baik 
mak aku selalu jaga perasaan orang lain walaupun hati dia terluka...
mak buat macam2,tapi orang lain x sedar...
if kalau mak rindu kat anak2 dia pun dia pendam je...
tapi kita sebagai anak xkan xleh berfikir semua tu kan....
kita ada tanggung jawab untuk menjaga mak or abah kita....
aku dah xdak abah, y not aku cuba bahagia kan mak aku...betul x???huhuhu
-----------------------------------------------------------------------------
sensitif betul aku ni sekarang,mungkin semakin dewasa seseorang itu
semakin matured kot,mana la nak tau kan....
mak selalu kata,
"seorang ibu boleh jaga sembilan anak,tapi 9 orang anak belum tentu boleh jaga seorang ibu"
aku ingat pasal tu...tapi mampukah aku mengubah apa yang mak kata tue...
semoga aku x tergolong dalam golongan anak2 yang jahil di mana x 
memikir kan orang tua kita....ya allah lindungi lah aku.....amin pernah cakap kat aku:
"ingat yer,kita kena ingat jasa mak kita sampai kita mati"
insyaallah aku akan ingat.....
amin...
mak, i love you so much....
ya allah permudah kan lah urusan mak aku dan bahagiakan dia selamanya....
amin....

5 comments:

Rohan said...

Ummi yaa lahnan a'syaqohu
wanasyidan dauman ansyuduhu

Fikulli makanin adzkuruhu
wa-azhollu azhollu uroddiduhu

Ummi yaa ruuhi wa-hayati
yaa bahjata nafsi wamunaati
Unsi filhadhiri wal-ati...

Allohu ta'aala aushoni
fissirri walau fil i'laani
Bilbirri laki wal-ihsaani...

Ismuki manquusyun fi qolbi
Hubbuki yahdini fi darbi
wadu'a-i yahfazhuki robbiy...

Akhi Rohan said...

Rasulullah SAW pernah bersabda :

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu..

( tak kira masih hidup atau telah tiada )"

nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi SAW :

" Tidak akan terputus rezeki seseorang ANAK selagi dia tidak
meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang
hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus2 berdoa kepada
kedua ibu bapa (hidup atau mati)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah SWT
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. .....tadah tangan dan Bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 Kita dan mereka2 yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki
Oleh Allah SWT.

'YA ALLAH YA TUHANKU, ampunkan lah dosa2 kedua orang tua ku, berkatilah kedua mereka itu, sihatkan lah mereka, murahkan lah rezeki mereka, panjangkanlah usia mereka, jauhilah sebarang bahaya, Dan lindungi lah mereka, Aminn
yarabillialamin. ..."

SuTeRa said...

tq rohan...
rohan g semporna xbagitau pun...

rohan said...

hehehe....nak bgtau jg ke..hehehe...g gan bos jer tp bkn kat semporna tp kat Papar n Kota Maradu...bos ajak...ade keje nak wat kat sne...kat semporna 2 aminah yg g gan puan norli..mule2 puan norli ajak aku g semporna tp segan la..hehehe....sory la x bawa ole2 utk ko...bulan nie aku blik jg, 20 ari bulan...insyaAllah..nnt aku bwa ole2 utk ko k..hehehe

SuTeRa said...

weyh rohan...lm nyer ko balik kampong..xteringin nak keje ke weyh??