Friday, October 29, 2010

oh, ibu jari.....

happy friday.....
~lalalalla~
kaki...kaki...kaki...
yes, hari ni nak cakap pasal kaki...
tapi jari kaki....
ibu jari kaki...

actually on 14 oct 2010,aku baru pas jatuh bilik air...
perh, mula2 jatuh tu bese jela kan...maklum la xterasa....
tapi baju kurung aku dah basah...hari tu jugak aku EL....
xdapat gi keje kot...hehehehe....
pas aku jatuh tu xdela sampai xleh bagun...aku jalan jugak tapi ibu jari aku dah
mula bengkak and sakit berdenyut-denyut....
hhhmmmmm.....sakit weyh....
pastu 18 oct 2010 aku kene g kursus induksi umum.kene pakai kasut sarung....
mak ai sakit giler...jalan pun slow jer...
aku pun xtau la ade org perasan ke x aku jalan compang camping....
(si capikkkkkkk)
masa jalan tu rasa malu gler...
bile jalan jer aku lebih suke dok belakang coz aku xnak kawan2 aku lambat
di sebab kan aku jalan lambat....
sebab tu sepanjang kursus aku selalu kene tinggal di belakang...hehehe....
masalah sekang lak,ibu jari aku ni x boleh nak bengkok kan...kalo sembahyang...
ya allah sakit betul jari aku mase sujud....
pe la dugaan allah kasi kat aku ni....
pape pun hope my luvly ibu jari sehat copek yer....
cian tuan kamooo ni....
♥ ♥ ♥

Wednesday, October 27, 2010

MEJA bSELERAK TABAK.....

seminggu meninggal kan meja ku ini amat lah merindu kan...
hehehehe....sejujur nyer...
ini la 1st tyme aku mula rase teringat jer meja aku ni....
meja aku ni xbeso...
tapi aku suka dok meja ni...
sebab banyak2 tempat meja aku ni jer yang paling sejuk kat office nie.....
wahai pujaan hati ku...aku akan sentiasa kemas kamu jer.....
ptg nnt aku kemas ko k.....
semalam xsempat la...
sampai kan aku xtau da balik....hehehehe.....
1st tyme aku x alert masa balik...hehehhe.....
sayang meja.....

sebelum gi kursus gini la meja aku....banyak kertas...


selepas balik kursus,ceria la sikit meja ni...hehehe.....


background komputer selepas kursus...hehehe...inspirasi nie.....


tapi meja ni tetap xkemas sangat......tuan die xlarat nk kemas gamaknyer....


sayang ko meja.....


Tuesday, October 26, 2010

"LoVe iS aBOuT 2 PeOpLe"


Hari ini saya akan berkongsi cerita mengenai cinta jarak jauh.

Setiap orang mempunyai pendapat berbeza mengenai cinta jarak jauh ini, ada yang mengatakan mereka tak boleh berjauhan kerana kononnya jauh di mata, jauh di hati. Ada pula yang lebih gemar bercinta jarak jauh, kononnya supaya mereka tidak bosan.

Long distance relationships and dating occur when two people live far apart from each other and are unable to see each other but on holidays, weekends, or on vacation.

Long distance dating can be very difficult for some relationships if the people want to be together more often. Some people enjoy long distance relationships because it gives them the time apart from each other to fully appreciate each other when they are able to be together.

Some long-distance dating may not last a long because they are too difficult or one of the people in the relationship may end up moving closer so they can be together.

When couples experience long distance dating they are usually able to see each other on the weekends if the distance isn’t too far apart. If the couple is too far away to be able to see each other on the weekends then they will use their vacation time from work and see each other on the holidays. Whenever they can get the time available they will see each other.

The couples are able to communicate by phone, email, and other methods, but they can only see each other when one of them are capable of traveling.

Long-distance dating can be difficult for some people if they find they want to see more of the other person and the distance is just too far.

However, it can be good for a relationship to have the time apart because when they do see each other the two are extremely happy to be together and they don’t take each other’s time for granted.

Kedua-dua pihak perlu berusaha dan sama-sama give and take dalam sesuatu relationship itu. Susah untuk membina sesuatu dan ia memang mengambil masa. Tetapi untuk memusnahkan sesuatu (dan menganggap ia tidak ada) memang mudah.

fikir-fikir kan lah.....

Friday, October 15, 2010

dia BUKAN aku

sekadar mencoret sesaje....
aku bkn nk kate pape pun....
xla kan....
aku x suka org kata kat aku padahal benda ni x btul pun....
aku jugak xsuka bila ada org wat salah kat aku,
pastu dia lak lebih2 xmau layan aku n buat lagi truk kat aku...
(weyh,ko wat salah,xyah r tnjuk bgus sangat)
nape la...aku tau ko memg baik...
tapi nape ko mcm s**l je ha????
ko ingat ko perfect sangat ke???
hello,takat lebih sikit dari org sekeliling ko 2 xyah la ko nk sombong sangat...
ishk,geram aku.....
itu jerk....aku nk ckp....
pape pun....aku cuba untuk jadi better than yesterday,,,
bcoz, i noe....coz aku adalah aku...
aku mara jap jer....bkn mcm org tu...suka tnjuk mcm bagus....
tapi kenyataan nya....tak la pun......
subahanallah....
insaf lah wahai kamu.....


Thursday, October 7, 2010

nErAkA!!!!!

Assalam Mu'alaikum Wbrth!!!
Sahabat semua...bacalah....
Ya Allah... takutnyer... b
acelah sampai habis.. skjap jer..x smp 5 minit..pun!!!
YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami,suami kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.
Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.
Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah danamalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN.....

Luasnya Neraka


Yazid Ar Raqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:
Jibrail datang kepada Nabi SAW pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w

"'Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya:

"Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar,dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."
Lalu nabi s.a..w. bersabda:

"Ya Jibrail, jelaskan padaku sifatJahannam."

Jawabnya:

"Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa,nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya:

"Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya:

"Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiappintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaituyg lebih bawah lebih panas)"

Tanya Rasulullah s.a.w.:

"Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail:

"Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s.. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,
Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.
Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,
Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.
Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'
Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w.. sehingga ditanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya:

"Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda:

"Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk kedalam neraka?"

Jawabnya:

"Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian Nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s.a.w.masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

(Dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

DariHadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkankamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.
Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:
1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekorular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hastamengandungi lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua......Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159
"Sesungguhnyaorang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dariketerangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannyakepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dandilaknat oleh sekalian makhluk."

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw :

'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw:

'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'. Bila qiamat datang maka malaikat datang kekubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' SiratulMustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu."

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orangyang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuhasal diwaktu mati :-
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:

"Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: 'Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Kuberpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dandahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digorengdan buah-buahan SYURGA. ' Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu dibumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.
Ilmuyang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yangmengajarnya meskipun dia sudah mati.
' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasamengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' (SurahAl-Baqarah : 237)
Untuk renungan dan amalan bersama ..
DOA Nabi Allah Yunus

"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN