Thursday, July 8, 2010

BERBAKTI LAH!!!!

Bersilaturrahim dan berbuat baik kepada orang tua
merupakan ajaran yang menjadi ketetapan Kitabullah Al-Qur'an dan Al-Hadits.
Allah Ta'ala berfirman:
"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya
kamu jangan menyembah selain Dia
dan
hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya". (Al-Isra': 23)
Wa Qadha Rabbuka
bererti
suatu perintah yang lazim tidak bisa ditawar-tawar lagi
dan
Alla Ta'budu Illa Iyahu berarti perintah ibadah yang bersifat individu.
Allah menghubungkan beribadah kepada-Nya
dengan berbuat baik kepada orang tua menunjukkan
betapa mulianya kedudukan orang tua
dan
birrul walidain (berbuat baik kepada kedua orang tua) di sisi Allah.
Secara naluri orang tua dengan suka rela mau mengorbankan
segala sesuatu untuk memelihara dan membesarkan anak-anaknya
dan anak
mendapatkan kenikmatan serta perlindungan sempurna dari kedua orang tuanya.
Allah Ta'ala berfirman:
"Maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan
"ah"
dan
janganlah kamu membentak mereka".
(Al-Isra': 23)
Seakan-akan Allah berfirman;
Bersopan santunlah kamu kepada orang tua! Dengan demikian ayat
tersebut mengajarkan sikap sopan agar seorang anak tidak menunjukkan
sikap kasar serta menyakitkan hati
atau
merendahkan kedua orang tua.
Allah Ta'ala berfirman:
"Dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia".

Ini tingkatan yang lebih tinggi lagi yaitu keharusan bagi anak
untuk selalu mengucapkan perkataan yang baik kepada kedua orang tua
dan
memperlihatkan sikap hormat serta menghargai.
Allah Ta'ala juga berfirman:
"Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kasih sayang".
Dari Abu Hurairah
sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Tiga macam doa yang pasti terkabulkan; doa orang tua untuk anaknya,
doa orang musafir dan doa orang yang teraniaya".
(Silsilah Al-Ahadits Ash-Shahihah, Al-Albani).
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
aku mula terfikir entry nie coz aku tgk anak2 zaman sekarang yg dah banyak x menghormati parent diorang,
kadang2 aku pikir, x bersyukur kah mereka dengan apa yg allah kasi kat diorang...
x gembira kah mereka still ade ibu n ayah bersama-sama
mewarnai hidup seharian mereka????
1 hari nnt kalo ayah n ibu diorang xde..baru diorang tau bgaimana perasaan
tanpa
orang yang dah besar kan kita
bagi aku
aku amat merindui arwah abah aku
aku xdapat sama2 bahagia kan dia
sedangkan dia
dah bahagiakan aku sampai aku da besar gini
1 jer pesanan,
jangan menderhaka pada ibu n ayah anda...
kerana mereka terlalu berharga
bukan
ur girlfriend or boyfriend
yang paling berharga
walau pun kita xbahagia
pasti kan mereka bahagia dengan apa yg telah
mereka tentukan untuk kita
our parent very much

No comments: